18. mars 2009

Det er ingen skam å snu

Fjellvettreglene er nyttig til så mangt, også i politikken. En av mine favoritter er nummer 8: Det er ingen skam å snu. Det kan virke som regjeringen har tatt en tur på Norsk Turistforening sine hjemmesider, når de i dag sier at MUFerne skal få ny behandling. Regjeringen viser handlekraft i en sak som har pågått altfor lenge, de viser at i saker som omhandler mennesker må vi vise solidaritet og ta oss råd til å være rause når det er på sin plass.

MUFerne er ikke som alle andre asylsaker, det er mennesker som har vært bosatt i Norge i over ti år. De har fått vekslende beskjeder fra ulike regjeringer og har opplevd å ikke vite hva fremtiden vil bringe. Det er en utenkelig situasjon å ikke vite noe om fremtiden og det er en gledelig nyhet for alle de som nå kan få verdigheten tilbake og kontroll over eget liv. Det er også en viktig seier for AUF, som alltid har kjempet for en solidarisk og human asyl- og flyktningpolitikk.

Høyres innvandringspolitiske talsmann, Bent Høie, mener at regjeringen belønner de lovløse og FrP roper skandale. Ingen av utspillene er akkurat overraskende, men det er deilig å konstantere at Arbeiderpartiet er der vi hører hjemme i asylpolitikken!

3 kommentarer:

  1. Anonym2:20 p.m.

    Kamerat!

    Dette er lykkejegere. De har nemlig fått avslått sine søknader, utifra at de ikke trenger politisk beskyttelse, men er her for pengenes skyld!

    Kamerat! Jeg kan ikke forstå at du ønsker at Frp skal få 40 prosent ved neste valg!

    SvarSlett
  2. Enig med deg Stine:) Du har en flott flott blogg!:)

    SvarSlett
  3. Til anonym: poenget er at disse menneskene har bodd i Norge i over ti år. De har etablert seg og blitt integrert. Samtidig har de vært kasteballer i systemet. Jeg mener det er sterke menneskelige hensyn å ta i denne saken, og jeg er glad for at Arbeiderpartiet har vist en raushet.

    Jeg har ikke sagt at jeg ønsker at FrP skal få 40 %, aner ikke hvor du har det fra..

    SvarSlett