29. desember 2008

Godt og vondt paa samme tid

Grytidlig i dag ankom vi Jerusalem, slitne og troette etter en lang reise. Bare timer unna raser krigen og bombene. Det var helt stille og rolig i gamlebyen i aattetida, og det var ganske saa surrealistisk aa vaere her igjen. Vi fant til slutt en liten shappe som var aapen og fikk oss hummus og falaffel til frokost, ingenting slaar akkurat det.

Men samtidig som vi spiste og koste oss, viste TV'en bilder av demonstrasjoner fra flere byer i Midtoesten. Det Israel bedriver er ren terror og maa paa det sterkeste fordoemmes. Verdenssamfunnet maa reagere og bombing av sivile maal maa ta slutt. Og jeg er glad for aa se at det det er demonstrasjoner hjemme i Norge ogsaa, men jeg maa innroemme at jeg reagerer litt paa et av kravene fra SU. De krever at den israelske ambassadoeren utvises fra Norge. Hva godt vil det egentlig foere til? Som svar vil vaar ambasse i Tel Aviv bli utvist og vi vil ikke ha diplomatisk kontakt med Israel. Det er her Norge kommer med kritikken mot Israels handlinger, det er en liten, men en likevel en mulighet til aa paavirke som jeg mener vi maa ha. Jeg liker aa demonstrere foran den israelske ambassaden i Oslo, jeg liker at de maa forholde seg til kritikk og jeg liker at vi har noen aa kjefte paa. Det i seg selv er nok kanskje ikke et argument for aa beholde ambassaden i Norge, men jeg ser heller ikke noen gode argument for aa utvise den. Er ogsaa interessant at de samme folkene som vil utvise ambassaden, ogsaa moeter opp foran ambassaden for aa demonstere...

Billig symbolpolitikk vil aldri foere fram til fred her nede. Men det Norge maa gjoere er aa slutte og finansiere Israels krigfoering og brutale okkupasjonspolitikk. Jeg er for oekonomisk boikott av Israel, og jeg oensker at Norge skal gaa foran. Samtidig som verdenssamfunnet maa toerre og kalle en spade for en spade. Naar Ehud Barak sier at de er i en "all out-war", saa er det for droyt. At USA paa sin side sier at de stoetter flyangrepene er like ille.

Ting virker haaloest akkurat naa! Saerlig her vi sitter midt oppe i det hele. I morra skal vi komme oss ut og faa snakket med vaare venner her nede. Vi kommer med oppdateringer underveis!

3 kommentarer:

  1. Anonym6:48 a.m.

    Jeg håper dere får en fin (så fin som den kan bli) opplevelse, og at det blir fred i området snart igjen. Er helt enig med deg - å utvise den israleske ambassadøren fører bare til mer problemer.

    SvarSlett
  2. Høres ut som dere er kommet i den rette stemningen!

    Spis masse falaffel og de gule kakene for meg og =)

    klem

    SvarSlett
  3. Takk for det:)
    Vi kjøper med gul kake hjem, Torstein, så kan vi spise sammen!

    SvarSlett