24. november 2009

Legebesøk med Waschera

Ingen dager er like, og heller ikke denne. Forrige uke ringte nemlig HIV Norge og lurte på om jeg kunne stille opp å ta en HIV-test i forbindelse med verdens AIDS-dag 1. desember. Og i dag har jeg vært hos legen sammen med gutta fra Waschera, Torbjørn Røe Isaksen og Gina Barstad.

Man kan jo kanskje spørre seg hvorfor i all verden jeg stiller opp, det spørsmålet stilte jeg meg selv når jeg satt i stolen med en nål i armen og et kamera opp i ansiktet. Men det handler om at hiv/aids er tabubelagt og har enormt mye fordommer knyttet til seg. Derfor er det viktig å spre kunnskap og bekjempe fordommer, og jeg håper at jeg kan bidra med noe.

Kunnskap om hiv/aids er skremmende lav blant ungdom, og vi i Norge er dårligst i Europa til å bruke kondom. Ikke akkurat en pallplassering å være stolt av, og en skremmende kombinasjon. Og i fjor var det rekordmange nordmenn som ble smittet. Vi har med andre ord en jobb å gjøre, og det viktigste vi kan gjøre, er å bruke kondom!

Mens jeg venter på testsvarene, trøstespiser jeg smågodt, leser merknader til justisbudsjettet og nynner med til lyden av P3. Det er en god kombinasjon det:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar