22. desember 2007

Jul i heimen

Et par måneder er gått siden forrige gang jeg nøt frisk og rein Valdresluft, og siden den gang har det kommet masse snø (ihvertfall i forhold til Oslo) og det er utrolig kaldt. Så kaldt at du puster frostrøyk og det knaker og knitrer når du går i snøen. Det er få ting som er så avslappende som å sitte på bussen over Tonsåsen, se på snøen som speiler seg i månelyset og lysene fra de små hyttene langs veien. Det er da du vet at du skal hjem.

I år har jeg virkelig ikke hatt julestemning, det har bare vært reising, vervemas og eksamensstress. Helt til jeg satte meg på bussen hjem. Hjemme i heimen ventet levende lys, julepynt, risengrynsgrøt og rød saft. Under juletreet ligger det julegaver og julestemninga har lagt seg i heimen. Vi pleier ikke å pynte treet før lille julaften, men fordi det jobbing på julaften, har familien Håheim lagt julaften til lille julaften. Ikke altfor mange av oss som er så opptatt av når Jesus faktisk ble født, så lenge vi kan være sammen hele familien. Så i dag er det egentlig lille julaften hos oss, og derfor er treet pyntet og det blir den tradisjonelle kveldsmaten med lefse og sylte i kveld. Og ettersom det egentlig er lille julaften, og vi alltid får lov til å åpne en gave på lille julaften, til tross for at både jeg og bruttern er over 20 år, så måtte vi jo få lov til det i dag også. Så hadde jeg så innmari lyst til å se Heroes, en serie jeg har hørt så altfor mye om, men aldri fått sjekke om ryktene faktisk var sanne. Så da løste jeg hele greia ved å kjøpe Heroes til meg selv og bruttern i lille julaftengave. Så holder vi ut spenninga til julaften, som her i hjemmet da altså er i morra. Det skal ikke være enkelt, men bra blir det nok helt sikkert!

Denne gangen har jeg planer om å være hjemme en stund, og jeg har foreløpig ikke planlagt så mye. Det eneste jeg har planer om er å lese alle bøkene jeg kjøpte i Jerusalem, sove masse, gå tur i den kalde lufta og komme inn igjen i varmen med roser i kinnene, spille poker, se hele første sesong av Heroes, drikke juleøl og muligens et par glass eller tre med Håheims hjemmelagde rødvin, spille Guitar Hero med bruttern og være masse sammen med resten av familien.

God jul!

2 kommentarer:

  1. Det høres så hyggelig ut med Håheim jul!!!
    Heros er fantastisk, kos deg masse, og ikke bli altfor skuffa når du, som jeg, innser at du ikke har superkrefter.


    Jeg lever fortsatt i håpet om at jeg *egentlig* kan fly, bare har glemt hvordan man aktiverer den delen av hjernen. <-det er juleønsket mitt forresten!
    Ha en flott jul:)

    SvarSlett
  2. Håheim-jul er ganske så topp:)
    I går var det Heroes, og jeg er faktisk helt overbevist om at jeg har en superkraft eller to, og den kommer til å slå ut den dagen verden trenger den!!

    God jul og lykke til med flyvetrening;)

    SvarSlett