5. oktober 2006

Et lite hurra!

Til tross for at jeg i både ord og handlinger har vist min tidvis ganske store fristrasjon og misnøye med den rødgrønne regjeringen, mener jeg det nå er på tide med en aldri så liten feiring. Statsbudsjettet blir lagt fram i morgen, og de siste dagene har det lekket ut mye jeg mener vi har all grunn til å være fornøyd med.

Øystein Djupedal har varslet at det blir gratis skolebøker fra høsten 2007, og regjeringa bevilger 374 millioner kroner over statsbudsjettet. Innen tre år vil skolebøker være gratis for alle elever! AUF har tidligere sagt at vi ikke ville delta i skoledebatter dersom det ikke ble gjennomført gratis skolebøker, nå skal vi spisse budskapet og terpe argumentene fram til neste års skolevalgkamp. Unge Høyre og FpU, here we come!

Regjeringa vil slette 500 millioner i u-landsgjeld fra den såkalte skipseksportkampanjen. Jamaica, Peru, Sierra Leone, Egypt og Ecuador er landa som nå får sletta gjeld fra Norge. Jeg klapper utviklingsminister Solheim på skuldra og sier godt jobba!

Regjeringa bevilger 43 millioner kroner til norskopplæring for asylsøkere. Endelig blir ordningen, som Bondevik-regjeringen i sin tid raserte, gjeninnført! Hipp, hipp hurra! I tillegg blir ordningen med kulturkort for ungdom utvidet til å gjelde alle landets fylker!

I dag feirer jeg, håper jeg har grunn til å gjøre det også i morra når hele statsbudsjettet blir lagt fram!

5 kommentarer:

  1. Anonym5:12 a.m.

    Hurra hurra for oss!
    Håper feiringa kan fortsette etter i morra ja... Jeg har tenkt å være på tinget når det legges fram, så det bør være bra;)

    SvarSlett
  2. Og hva skal du gjøre dersom det ikke er bra? Gå til revolusjon? hehe, jeg vurderer å komme og se på:)

    SvarSlett
  3. Hurra!
    Jeg har blandet saft og tatt frem de beste läkerolene, dette blir bra!


    (og venter i spenning for å se om de hever reisestipendet slik at jeg kan reise og besøke mamman og pappan min snart:)

    SvarSlett
  4. Ingen heving av reisestipendet gitt, men lån og stipend er prisjustert, det betyr jo noen ekstra kroner i kassa:)

    SvarSlett
  5. Et lite hurra??? ET RUNGENDE HURRA fra hele norges ungdom:D Dette har vi venta på..!

    SvarSlett