23. august 2006

Et grønnere avgiftsystem

Jeg tror et av de største miljøproblemene vi har er at det lønner seg å leve miljøfiendtlig. Og nå har Fremtiden i våre hender avslørt at store fritisbåter (cabincruser om du vil) kjører på avgiftsfri diesel. Dette gjør at det er mye billigere og kjøre svære båter som forurenser enn små båter som er mindre forurensende .Dagsavisen avslører at Idar Vollviks 74 fots ”Fairline” har en dieselmotor på 3000 hestekrefter, og en tank på 5800 liter. For hver fylling av tanken sparer Vollvik hele 17.000 kroner!

Jeg må bare støtte meg til det Vollvik selv sier: ”Jeg bryr meg ikke så mye om dieselprisen, men om det er slik at småbåteiere betaler mer i drivstoffavgift enn meg synes jeg avgiftene må justeres så de blir mer rettferdige.”

Ikke bare ville det blitt mer rettferdig om Vollvik og båtkompisene hans måtte betale mer avgifter, det ville blitt mer miljøvennlige avgifter og staten kunne få enda mer penger som kunne fordeles rettferdig og kanskje til og med brukes til miljøtiltak.

Jeg håper finansministeren og miljøvernministeren kan ha litt gruppearbeid og myldre litt om et grønt skatte- og avgiftsystem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar