12. august 2006

Da måtte jeg krype til korset og lage min egen blogg. Her skal jeg da forsøke å skrive samfunnskritiske og politiske korrekte innlegg som vekker debatt og engasjement. Det var en akkurat passe ambisiøs målsetning, som jeg overhode ikke kommer til å etterleve... Men det jeg kan love er et sleivspark eller to til politikere eller andre som jeg mener fortjener det.

Og Odd Roger Enoksen er førstemann ut, nettopp fordi han fortjener det!
Enoksen er tydeligvis en mann som er ute etter bråk, og denne gangen er det miljøbevegelsen han inviterer til kamp. Og hvis det er kamp han vil ha, så er det jommen med kamp han skal få! Enoksen har nemlig åpnet for gasskraftverk på Skogn uten CO2-håndtering. Og hvis det er sånn at Enoksen er så glemsk eller er så stressa at han helt har glemt Soria Moria-erklæringa, så er det på høy tid at han tar seg en lesepause i regjeringskvartalene. I regjeringserklæringen står det nemlig svart på hvitt: "Dersom det blir aktuelt å ta i bruk de gitte konsesjonene for gasskraftverk på Skogn og Kollsnes vil Regjeringen også bidra til CO2-fjerning ved disse." Dette er ikke noe annet en gedigent løftebrudd og et skittent miljøsvik.

Hvis regjeringa først skulle begynne med løftebrudd, så burde de brutt det dumme skatteløftet fra valgkampen. Snakke om å skyte seg selv i foten og legge ut på en laaang fjelltur etterpå. Fjellturen er i dette tilfellet fire år i regjeringsposisjon med skyhøyre forventninger fra velgerne om bedre velferd og satsning på fellesskapet uten mulighet til å sette opp skattene.

Norges ti rikeste menn (jepp, de rikeste er menn) hadde i 2005 en formue på tilsammen 123,7 milliarder norske kroner. Ikke kom å fortell meg at disse ikke kan bidra litt mer til fellesskapet! Så dagens oppfordring til regjeringen er å drite i både skatteløfte og konvensjonelle gasskraftverk.

Dette ble en herlig blanding av miljøsvik og skattefrustrasjon, men slik er nå hverdagen til oss AUF'ere...

1 kommentar:

  1. Så artig Stine Renate! Endelig kommer det noen rødbloggere som skal vise hvor skapet skal stå.

    Har bare en ting å si: Enoksen er kjip og resten av regjeringen er ikke helt borte av og til de heller. Men nettopp derfor må vi banke litt vett inn i skallen dems! ;)

    SvarSlett