9. februar 2009

Hvor er alle kvinnene i FrP?

Etter helgens to nominasjonsmøter i FrP og AP er valgkampen offisielt i gang, og FrPs førstekandidat, Morten Ørsal Johansen, har allerede startet valgkampen med å si at "AP-kandidat bra for FrP" og fortsetter med at kvotering har ført til at en at svakere kandidat fikk fjerdeplassen. Partiets andrekandidat, Hanne Maren Blåfjelldal, følger opp med å si til Opplandssendinga i dag at hun er stolt å være med i et parti som ikke kvoterer inn folk på bakgrunn av kjønn. I hennes parti er det de dyktigste som blir nominert.

- Av FrPs 39 stortingsrepresentanter er bare 6 kvinner. Ifølge FrPs logikk er det bare de flinkeste som blir valgt, er det sånn å forstå at kvinnene i FrP er dårligere enn mennene?
- På fylkestinget i Oppland er det seks fra FrP, kun en av de er kvinne. Har ikke Fremskrittspartiet flere dyktige kvinner?
- FpUs sentralstyre består av syv medlemmer, kun en av de er kvinne. Fantes det ingen flere kvalifiserte kvinnelige medlemmer hos FpU?

Jeg tror ikke at manglende kvotering er hele svaret på at det er så få kvinner i FrP. Jeg tror det også handler om at FrP har en likestillingspolitikk og et kvinnesyn som hører mer hjemme på 30-tallet.

"Jeg råder menn som vet hva de går til å finne seg ektefeller i Asia. Samfunnet vårt trenger reserverte og høflige kvinner som ser en verdi i å ta seg av hjemmet og holde familien samlet", sier Frp-politikeren Per Bjørnar Rødde til VG.

"Det er klart at det er lov å flørte, men på noen kan slik atferd være provoserende, særlig i et flerkulturelt samfunn. Det er folk som driver risikosport, og noen som dør av det. Kvinner må selv ta ansvaret for hvilke signaler de sender ut" sa Jan Arild Ellingsen til VG for halvannet år siden om kvinner som var blitt utsatt for voldtekt.

"Det er så mye halvfleskete jenter, og det er ikke noe pent å se på", sa bystyrerepresentant i Drammen, Kjell Jensen, som begrunnelse for at han ville forby unge jenter å ga med bar mage.

Jeg skjønner godt hvorfor FrP ikke driver med kjønnskvotering. De sier jo selv at de dyktigste blir valgt, og da har de jo åpenbart ikke nok dyktige kvinner. Eller er det sånn at de fleste kvinner gjerne vil være med i partier som tar de seriøst?

Personlig er jeg stolt av å få lov til å representere et parti som tar kvinner på alvor, som gjennom tiår har pushet på for mer likestilling og kvinners rettigheter og som nå er det første politiske partiet i Norge som følger 50/50-regelen. Det kan Arbeiderpartiet gjøre fordi vi har mange dyktige folk å velge mellom, både kvinner og menn.

6 kommentarer:

  1. For en ting å si!!
    Jeg skal ta ut ferie i september og sikre at den BEST egnede kandidaten kommer på tinget... Shit, når jeg først er i gang kan jeg få inn femte kandidaten også;)

    SvarSlett
  2. Anonym3:44 a.m.

    Lukke til Stine Renate! Helsing borettslagsleiaren ;)

    SvarSlett
  3. Yes indeed!
    Vi er AP/AUF er også heldige som har oppegående og sterke kvinnelige personligheter som står for det de mener. FrP har ennå ikke skjønt hva slags styrke det er å fronte kvinnene.

    Men igjen, FrP er noe tøv.

    SvarSlett
  4. Jeg har bare lyst til å legge til at blant Frp's fylkesledere er det BARE menn!! Så selv om Siv Jensen er kvinne (kan diskuteres..), så viser det at Frp ikke klarer å rekrutere flinke kvinnelige politikere. Fremskrittspartiet er Gubbepartiet! De representerer ikke noe av det AUF og Arbeiderpartiet står for. Jeg vil hvert fall ikke stemme på en gjeng gamlinger ved valget til høsten..
    Ikke når målet mitt er et bedre ungdomstilbud, en bedre skole og en mer miljøvennlig politikk! Da stemmer jeg heller på Arbeiderpartiet og Stine Renate! :D

    SvarSlett
  5. de tenkte vel at det var nok med ei dame i lederstolen, så dekker de liksom kvoteringa på den måten? i Frp har jo ForMANNEN ti dobbeltstemmer... eller var det tjue?

    SvarSlett