30. november 2006

Solidaritet i praksis

Nok en dag i Jerusalem. I dag har vi vaert og sett paa ungdomshuset som AUF har finansiert gjennom Solidaritetsfondet. Huset ligger i Abu Diis, men brukes dessverre ikke. Under den andre intifadaen ble huset nemlig brukt som skytterpost for de israelske soldatene. Selv om huset ikke brukes, er det toppers aa vite at AUF er en organisasjon som ikke bare snakker om solidaritet, men faktisk gjoer noe i praksis. Bildet er av AUF-delegasjonen i ungdomshuset. Det er Hanne, Silje, Eskil og meg.

Paa kjoerturen fikk vi naturlig nok se muren paa kloss hold. Den er stor, ruvende og grusom i landskapet. Tenker Vi har ogsaa moett flere israelere som hevder at det bare er et sikkerhetsgjerde, noe vi selvfoelgelig er totalt uenige i. jeg ikke trenger å argumentere så mye mer, bildet sier mer enn tusen ord. Muren er svaer, ruvende og grusom.

Vi sitter naa paa hotellet og venter paa inreisetillatelse til Gaza. Det er tydeligvis noe som tar tid, og mens vi har ventet har vi vaert paa en rundtur i gamlebyen. Vi har kjoept inn sjal til aa ha paa hodet, jeg ligner paa en nonne med hvit heldekkende sjal! Foroevrig er det visst ikke helt normalt med blonde dreads i Jerusalem, saa har faatt mange pekende og smilende barn etter meg, voksende menn som lurte paa om de kunne kjoepe haaret mitt og spoersmaal om jeg vasket meg ofte. Til tross for at jeg er Midtøsten, er mye med andre ord ved det vanlige.

7 kommentarer:

  1. Anonym4:28 a.m.

    Huff... det bildet va rett og slett hjerteskjærende.. ikke bra.
    Æ skjønne godt at ungan peike på håret ditt æ.. Tar mæ sjøl i å gjøre det av og til :)

    Har laga julekalender på bloggen min, så nu kan du få nordnorsk julestemning til midtøsten. Verden e en morsom planet:)

    SvarSlett
  2. Anonym5:00 a.m.

    Jeg kan nevne at det velrenomerte politiske tidskriftet "The Economist" bruker termen "barrier" eller "barriere" på norsk da. For det første så består barrieren ikke av mer enn 5 % mur, hele 95 % av barrieren består av gjerde. (eller sikkerhetsgjerde da for å være helt presis).

    SvarSlett
  3. Anonym7:38 a.m.

    "barriere"? Uansett hva du kaller den så er funksjonen den samme - å fengsle palestinerne og å hindre dem i å kunne bevege seg og leve fritt i eget land

    SvarSlett
  4. Men jeg ser ikke helt poenget ditt. Jeg bare påpekte at ordet "mur" er en dårlig betegnelse.

    SvarSlett
  5. Anonym5:17 p.m.

    Usaklig kommentar:
    Velrenomerte israelske politikkere bruker også betegnelsen sikkerhetsgjerde.Men så ble ingen av deres hus revet, eller deres familier splittet for å bygge det da...
    Merkelig det der gitt


    Nå er det tilbake til den saklige verden igjen:)

    SvarSlett
  6. Ordet mur er nok ingen korrekt beskrivelse, apartheidmur ville vaert mer korrekt! Det hadde vaert helt greit aa bygge en mur, sikkerthetsgjerde eller hva enn du vil kalle det, saa lenge det hadde blitt gjort paa grensen fra 1967. Problemet er jo at muren blir bygget for at Israel skal anektere enda stoerre landomraader.

    Er forresten kommet tilbake fra Gaza. Dessverre fikk vi ikke se saa mye fordi sikkerhetssituasjonen ikke tillot oss aa gaa utenfor hotellet. Men Erez checkpoint er en opplevelse i seg selv. Her snakker vi ydmykelse satt i system. Minner stygt om noe jeg har sett paa film fra 40-tallet.

    Mer oppdateringer med bilder kommer snart!

    SvarSlett
  7. Anonym6:08 a.m.

    Da burde du i så¨fall kalle det et "apartheid gjerde" eller "apartheid barriere", for mur er jo rett og slett missvisende...

    Personlig støtter jeg Israels rett til å leve under forsvarbare grenser;)

    SvarSlett