10. mai 2010

På rundtur i Nord-Dalen

Som representant for Opplands befolkning er det viktig å bli enda bedre kjent med hvilke utfordringer og muligheter vi har i fylket vårt. Og i helga reiste jeg derfor på en kombinert studie- og hyggetur til Vågå.

Jeg er nok ikke den eneste som er imponert over Vågå-ordfører Rune Øygard. Jeg har stor sans for politikere med store visjoner og pågangsmot, og jeg mener at distrikta er helt avhengig av ildsjelene for å skape utvikling. Og prosjektet "Noregs beste skule" er et kroneksempel på kombinasjonen god skolepolitikk og bolyst.

Men Rune Øygard er langt fra den eneste ildsjelen i Vågå, og i løpet av helga møtte vi rektorer, folkehøyskoleentusiaster og jurister. Alle med et engasjement for kommunen og med tanker om hvordan man kan skape mer utvikling. Jeg blir inspirert av slike møter!

Høydepunktet var likevel møtet med tre elever på Vågåmo Skule. De var mer reflekterte enn de fleste politikere jeg kjenner. De innrømmet at det var en del bråk i klasserommet, men trodde ikke på noen quick fix. De mente at de som bråkte, sleit med fagene og at de trengte mer oppfølging, og ikke mer disiplin. Det var positive og negative sider ved det meste, men en ting var de helt klare på: De ville ha litt lenger skoledag og mindre lekser. Det er fra barn man skal høre sannheten:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar