31. desember 2006

Dobbeltmoralister

Er det noe jeg virkelig ikke takler så er det dobbeltmoralister. I går ble Saddam Hussein ført til galgen og Israel er fornøyde, enda en fiende av den israelske staten som endelig er fjernet fra jordens overflate. Men de glemmer at tidligere statsminister Sharon er ansvarlig for flere sivilie dødsfall, blant annet han generalen 800 liv på samvittigheten for massakren i flyktningleirene Sabra og Shatila. Men så lenge USA er Israels høye beskytter, har de ikke blitt stilt til ansvar for noe som helst.

Men dobbeltmoralister finner du ikke bare blant verdens statsledere, neida, du finner den overalt. Jeg har møtt flere som har sagt følgende: "Altså, jeg er imot dødsstraff, men han Saddam fortjente det jo!" Jeg blir lettere fortvila av sånne mennesker, enten så er du imot, eller så er du tilhenger av dødsstraff. Du kan ikke plassere deg midt imellom. Ta stilling, ikke fisle rundt!

Jeg er en prinsippfast jente og dødsstraff er jeg imot uansett. Drap er drap, og er metoder alle siviliserte mennesker burde holde seg unna. Jeg støtter meg til fantastisk vise Gandalf i dette tilfellet.

"Mange som lever fortjener døden, og mange som døde fortjente livet. Kan du skjenke dem det?"

5 kommentarer:

  1. Anonym6:57 a.m.

    Så sant, så sant!
    Når det gjelder dødsstraff er jeg mot, uansett. Død skal ikke brukes som straff. Ikke en gang når det gjelder sånne som Saddam. Om det så var Hitler som skulle dømmes, ville jeg vært mot dødsstraff.

    SvarSlett
  2. Hei Hei Stine!!!

    Da vi forst er inne paa dette med dodsstraff, vil jeg bare slenge inn en kommentar: Nakkeskudd er undervurdert!

    La oss heller lage en liste over verdens 20 vakreste henrettelser!

    En ferierende Knut hilser!

    SvarSlett
  3. Ojoj, denne debatten var jommen fruktbar! jeg er enig med, mina. Og bruker en velkjent hersketeknikk, bare ler av knut fredriks innspill;)

    Håper du har det bra i afrika! vi skal ha årsmøte neste helg, og kommer til å savne deg littegranne!

    SvarSlett
  4. Kommentar til det med hengning versus nakkeskudd så er vell ikke det særlig miljøvennlig. Et tau av for eksempel hamp er nedbrytbart og kan brukes flere ganger:D

    Jeg er helt klart pro døds straff, under parolen at noen mennesker fortjener å dø. Kan vel nevne de to baneheia forbryterne som drepte og voldtok to små jenter, og lo av dommeren da han avsa dommen. De har helt klart kvalifisert til dødsstraff i min bok.

    SvarSlett
  5. Hei Stine!

    Flott blogg du har her! viktig tema du tar opp og + genialt sitat du fant;)

    Jeg er helt enig med deg her, mot dødstraff konsekvent, enten mannen heter Carl I, G. Bush, J. Stoltenberg, S. Hussain eller en mann i gata. Dødsstraff er og blir en avstraffningsform som aldri kan bli godtatt!

    SvarSlett