19. april 2009

Mannen som gå meg gåsehud

Ibrahim Baylan entrer talerstolen. Han er Socialdemokratenes partisekretær og den første som får hårene til å reise seg. Han forteller sin personlige historie, en historie om en tiårig gutt som kom til Sverige og opplevde den nordiske modellen på sitt beste. Og snakker varmt og troverdig om hva sosialdemokratiet faktisk handler om.

- Politikk spiller en rolle og hvilken vei man velger har noe å si. Se over grensa, i Sverige driver regjeringen med privatisering og skattekutt. Mens Jens Stoltenberg har som mål å holde den laveste arbeidsledigheten i Europa, så varsler høyreregjeringa at man må forvente at arbeidsledigheten i Sverige vil ligge på toppen i Europa, sier Baylan og jeg kjenner jeg er glad jeg bor i Norge.

Han tar også et knallhardt oppgjør med rasismen.
- Grunnen til at vi er sosialdemokratier, er fordi vi setter menneskeverdet først. La oss sammen stå sammen i kampen mot rasismen. Hva sier min hårfarge om hva som er her inne, sier han og peker på hodet. Hva sier hudfargen min og hva som er her inne, og peker på hjertet.
Svaret er selvfølgelig at det ikke spiller noen rolle.

- Vi må være de som hever mennekeverdet høyest. Hvis USA kan velge en svart mann som president, må vi, i åpne og demokratiske Europa kunne være de første til å stå opp i kampen mot rasisme.

Jeg blir engasjert og rørt av mennesker som Baylan, mennesker som snakker om hva politikken betyr for menneskene. Mennesker som snakker om med hjertet og forteller de små historiene om hvorfor sosialdemokratiet er så fantastisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar