26. april 2009

I ytringsfrihetens navn?

Debatten har rast de siste dagene om Fritt Ord-vinner Nina Karin Monsen, og debatten er på sin plass. Stiftelsen begrunner tildelingen med hennes «gjennomreflekterte og uavhengige bidrag til en friere offentlig debatt». Jeg kunne ikke vært mer uenig. For hva er gjennomreflektert ved å sammenligne homofile med psykisk utviklingshemmede? Og skaper det virkelig en friere debatt ved å stemple en hel gruppe som mindre ærefulle? Og når var det mobbing ble en verdig del av en offentlig debatt?

Nina Karin Monsen fremstilles som ytringsfrihetens forsvarer, og jeg synes det er drøyt. Hennes holdninger minner stygt om ting jeg lærte om på videregående, en tid da man klassifiserte mennesker og behandlet folk som undermennesker. Og hvilket signal sender Fritt Ord til alle de menneskene som sliter på grunn av sin legning? At mennesker som bedriver mobbing av en hel gruppe skal bli subsidiert? At mennesker som bygger opp under hat skal tiljubles? Jeg får rett og slett vondt inni meg!

Hvis vi setter det på spissen, så er jo Vigrid også utrolig tøffe som tør og si sin mening om raseteorier. De stempler jo også en hel gruppe som undermenneker og mindreverdige. De blir også mislikt av mange, men står standhaftig på sin mening. Eller hva med Mahmoud Ahmadinejad som benekter Holocaust? Det kan ikke være lett å stå oppreist med sånne meninger. Fortjener han kanskje et klapp på skuldra i ytringsfrihetens navn? Og hva med alle mobberne ute i vårt langstrakte land? Alle de som erter de svakeste i skolegården, de som fryser andre ute av gjengen og slenger dritt? Kanskje de burde bli frontfigurer i Fritt Ords neste kampanje om ytringsfrihet?

Når Fritt Ord velger å hylle en dame med grumsete holdninger, en dame som sprer holdninger som gjør at unge mennesker tar sitt eget liv og en dame som bedriver mobbing - ja, da har de virkelig feilet! Det er ikke snakk om å kneble alle homohatere, men vi trenger vel heller ikke legge ut den røde løperen når de skal spre sitt hat!

6 kommentarer:

  1. Jeg er veldig enig med deg!

    SvarSlett
  2. Du kan å få satt de rette ord på ting, Stine. Kunne ikke vært mer enig.

    SvarSlett
  3. Godt innlegg i ytringsfrihet-debatten! Jeg skjønte egentlig aldri hva Monsen tjente på å være slem med homofile, men nå har jeg skjønt det. Hun får 400 000 fordi hun "tørr" å være slem med folk på grunn av hvem de forelsker seg i. Jeg mener Nina Karin Monsen skal få være sammen med den hun er glad i og leve et fullverdig liv. Så lenge jeg ikke gjør henne vondt, skulle man tro hun kunne gjengjelde det. Og til slutt, det er jo mobbing av barn også det hun driver med: http://www.abcnyheter.no/node/87770

    SvarSlett
  4. Enig, Even. Ganske drøyt å få 400.000 cash for mobbing av barn... Trodde vi var kommet lengre enn det, men den gang ei!

    SvarSlett
  5. Sjøl om noen av kommentarene hennes i aller høyeste grad er på kanten, kan man jo argumentere med at Nina Karin Monsen har noen poenger med noe av det hun sier ang. f.eks. familieliv etc.
    Jeg er forøvrig veldig for at hun får fritt ord-prisen, for selv om jeg er uenig med henne på mange punkter respekterer jeg hennes rett til å mene det! dessuten er det fint at noen kanskje er litt motstrøms.
    Synes det var synd at Kim Friele ga tilbake prisen. synes det viser samme form for intoleranse som det hun mener at Monsen utviser...

    SvarSlett
  6. Jeg vil alltid beskytte ytringsfriheten, og selvfølgelig også NKMs rett til å si hva hun mener. Men når Fritt Ord legger vekt på hennes gjennomreflekterte holdninger som begrunnelse, så mener jeg de tar feil. Det er ikke noe gjennomreflektert i det å mobbe barn, i det å klassifisere en hel gruppe som mindreverdige og tilbakestående.

    Skal ytringsfriheten legitimere mobbing? Jeg mener ikke det..

    SvarSlett