4. januar 2009

Som man høster, sår man...

Mangt kan sies om staten Israel, særlig i dette øyeblikk. Men jeg nøyer meg med noen grunner til å gratulere landet med sine ”suksesser” oppgjennom årene.

Dere har fordrevet, drept og trakassert det palestinske folket siden staten ble opprettet. Senere har dere okkupert land og folk, og stadig sikret dere større deler av et land som ikke er deres.

Dere har greid å splitte det palestinske folket, fengslet deres folkevalgte og sørget for at det palestinske folket har mistet håp dag for dag.

Dere har isolert Gazastripen og laget verdens største fengsel. Samtidig som bosettere ble trukket ut, beholdt dere en jernhånd over området. Grensene er stengt, luftrom og farvann under full kontroll og nektet hjelpesendinger inn i området.

Dere har gang på gang satt verdenssamfunnet på sidelinjen og trumfet gjennom deres egen vilje. Nå har dere på en finurlig måte utnyttet det maktvakuum som er i USA, og resten av verdens ledere nøyer seg med å sende ut pressemeldinger.

Dere har skapt en apartheidstat som overgår Sør-Afrika og kamuflert det som et demokratisk fyrtårn i Midtøsten. Dere har riktignok fått sporadisk kjeft, men ingen boikott eller tiltak som har smertet. I dette øyeblikk massakrerer dere kvinner og barn på Gazastripen, med begrunnelse at dere bekjemper terror. I tillegg får dere støtte fra USA og EU, som mener dere bedriver defensiv krigføring.

Gratulerer, dere kunne i fjor feire 60 år med uavhengighet!
Gratulerer, dere som har fått frihet på palestinernes bekostning!
Gratulerer, dere som har skapt ekstremister, som etter 60 år med undertrykkelse begynner å gjøre livet surt for dere!

5 kommentarer:

  1. Anonym3:10 a.m.

    Veldig godt innlegg. Må være utrolig spesielt å være i området akkurat nå. Sitter her hjemme å følger krigshandlingene med stadig større vantro. Man kan miste trua på menneskeheten av langt mindre...

    SvarSlett
  2. Ja, vi står opp hver dag med et lite håp om at ting endrer seg. Men Israel fortsetter terroren og bryr seg ikke om det internasjonale samfunnet i det hele tatt.. Har hvertfall mistet troen på Israel, menneskeheten har jeg fremdeles litt tro på:)

    SvarSlett
  3. jeg er virkelig ikke uenig med noe av det du sier. men hva med å utvide sneverheten sin litt og erkjenne at palestinske frihetskjempere (eller sabotører eller terrorister, kall de hva du vil) også gjør en god del ugang som f.eks. å sprenge seg selv i lufta på israelske samlingsplasser hvor f.eks. mindreårige uten stemmerett ferdes? jeg synes at det også er ganske forjævlig...

    SvarSlett
  4. Enig med deg i det, Lars! Terroraksjoner mot sivile mål kan aldri aksepteres.

    Men poenget mitt er at det er okkupasjonen som er det grunnleggende problemet, og en urettferdigheten palestinerne opplever er grobunnen for terrorismen.

    SvarSlett
  5. hadde man erkjent at det kunne være en god ide å bruke 6 måneder på å trekke tilbake noe som opprinnelig skjedde på 6 dager, hadde jo det løst en god del i området vil jeg tro...

    også må jeg legge til at jeg synes det er godt vi er enige, Stine.
    Grattis med nominasjon forresten.
    Og siden vi sikkert ikke får din plass over på vår nummer to, så håper jeg du, og ikke frepperne, tar den :P

    SvarSlett