17. april 2009

Min ønskeliste til APLM

I morgen braker det løs.
Det vi alle har ventet på.
Stedet hvor viktige beslutninger for hele Oppland, Norge og Verden skal tas.
Lansmøtet i Arbeiderpartiet!

Jeg er for første gang siden landsmøtet i 2005 ikke delegat, men en lydhør observatør. Men selv om jeg ikke har taletid eller retten til å stemme, har jeg likevel mine forventninger til dette politiske verkstedet.

Nei til olje i Lofoten og Vesterålen
Som Norges største og mest ansvarlige parti, er det på tide å si et klart nei til oljeindustrien, et klart ja til fisk og en politikk som gjør jorda vår levelig for våre barnebarn. Les tidligere blogginnlegg om samme sak.

Forpliktende vedtak for likelønn
Likelønn har stått på dagsorden i flere tiår, alikevel tjener kvinner kun 84 prosent av menn. Noe av det viktigste og mest konkrete vi kan gjøre er tredeling av fødselspermisjon og realisere retten til heltid for de som ønsker det.

Nasjonalt grep for flere lærere i skolen.
Her er det bare å vise til Jan Christian Vestre og Khamshajiny Gunaratnams glimrende forslag.

En mer rettferdig skattepolitikk
Undersøkelser viser at folk flest er villig til å betale mer skatt, dersom det går direkte til bedre velferd. Og skal velferden i Norge bli bedre, må vi også ha mer i felleskassa. Men skatten må være mer rettferdig fordelt, og jeg mener vi med fordel kan gi letteler til de som har minst fra før.

At Norge skal øke antall kvoteflyktninger til 2500
Det er ti millioner flyktninger i verden i dag, og de flyktningene FN har utpekt som trenger vår hjelp aller mest. Som et av verdens rikeste land har vi råd til å ta imot flere, og gjennom våre klimagassutslipp har vi også vært med på å skape flyktningstrømmer som rømmer på grunn av klimaendringene.

En konstruktiv debatt om inkludering

Debatten om islamisering er en skremmende debatt å høre på. Ikke fordi jeg er en av de som er redd for at muslimene skal ta over Norge, men fordi den avslører så mye fremmedfrykt og grumsete holdninger at jeg blir skremt. Jeg håper på mange gode innlegg og vedtak som setter solidariteten i høysete. En debatt som faktisk diskuterer hvordan vi kan bli bedre på inkludering, og ikke en debatt som maler fanden på veggen.

I tillegg håper jeg landsmøtet vedtar økonomiske sanksjoner mot Israel, at debatten om pelsdyr ikke overskygger alle de andre og mer viktige debattene, at AUF markerer seg på talerstolen og snakker om de viktige tingene og at vi alle får en vitamininnsprøytning foran den viktige valgkampen!

2 kommentarer:

  1. Argumentene mot oljeutvinning i Lofoten og Vesterålen holder ikke. 40 år med stor aktivitet i Nordsjøen har ikke påvirket negativt i nevneverdig grad.

    Dessuten, hva med alle de gamle russiske tankskipene som går i området? Skal man foby disse også? Faren for at tankskip havarerer er kanskje større enn faren for en ukontrollerbar situasjon i oljeindustrien. Man har forbedret seg hvert år de 40 årene man har holdt på.

    Dessuten må et ansvarlig parti også være ansvarlige for å fremskaffe den energien verden etterspør.

    SvarSlett
  2. For det første er naturforholdene i Lofoten og Vesterålen noe helt annet enn i Nordsjøen. Oljevernberedskapen vi har i dag, er ikke rustet til å takle store bølgehøyder og mørketid.

    For det andre er Lofoten og Vesterålen oppvekstområde for våre kommersielle fiskeslag, og jeg mener vi ikke kan ta sjansen til å tulle rundt i matfatet vårt. Det vil kunne medføre enorm skade for fiskeriene i nord.

    Vi er nødt til å bruke pengene på å satse på fornybar energi og energisparing. Det er det som er fremtida!

    SvarSlett