15. april 2009

La elva leve!

Etter noen fantastiske dager på hytta på Aurdalsåsen, venter hverdagen og påskeferien er over for denne gang. Med rød nesetipp, oppladede batterier og en søvnkvote i pluss er jeg klar for å begynne valgkampen.

I går var vi på en snarvisit på Otta videregående, hvor Otta AUF samlet inn underskrifter mot utbygging av Nedre Otta. Deretter gikk turen ned til elva for grilling i sola, og det var en strålende ettermiddag. Naturlig nok gikk praten mye om utbygging, og jeg må innrømme at jeg er svært skeptisk. For det første vil enda en utbygging få store konsekvenser for det lokale miljøet og livet i og ved elva.

For det andre er det på høy tid at vi tar en debatt om vårt eget energiforbruk. Jeg mener oppriktig talt at vi ikke har en energikrise i Norge, men en forbrukskrise. Vi må begynne å ta innover oss at løsningen er energisparing, og ikke flere store miljøinngrep for å skaffe oss mer energi. Jorda vår har begrensede ressurser, og har vi virkelig samvittighet til å si til den fattige delen av verden at de ikke kan øke sitt forbruk, fordi vi vil fortsette å bruke mer, forrurense mer og kaste enda mer?

Jeg håper virkelig at miljøbevegelse, fylkesmann, AUF og mange andre får viljen sin denne gangen. Tida for de store vannkraftutbyggingene er over!

2 kommentarer:

  1. Helt enig! Nå venter vi på konsekvensutredning, men det sier seg selv at det vil være inngrep når det er en av de største planlagte utbyggingene i Norge per i dag. Blir en viktig sak framover. Spennende å se hvordan det går.

    SvarSlett