14. juni 2012

Styrker seksualundervisningen

I går tok Hanne Kristin Rohde i Oslo-politiet til orde for å reformere seksualundervisningen i skolen for å forebygge voldtekt og seksuell trakassering. Bakgrunnen er at mange ikke anmelder voldtekt og at det er behov for en bevisstgjøring knyttet til hva som faktisk er en voldtekt.

Tallenes tale viser at det er behov for mer kunnskap og bedre holdninger. I en studie fra NTNU i 2007 sier en tredjedel av guttene som ble spurt seg enige i påstanden om at kvinner anmelder voldtekt fordi de angrer etter å ha hatt sex. En fjerdedel av guttene er enig i påstanden om at kvinner har en tendens til å overdrive hvor skadelig voldtekt er. I en undersøkelse Reform har gjort, sier 1 av 10 gutter at sex med en sovende jente ikke er et seksuelt overgrep.

Disse holdningene er farlige, og de fører dessverre til at mange gutter våkner opp som voldtektsmenn. Men de er også farlige fordi mange jenter føler en skam de aldri skulle følt, og de lar være å anmelde. En del av utfordringene når det gjelder voldtekt og overgrep lar seg ikke løse med politi og natteravner alene fordi de aller fleste voldtektene skjer i hjemmet og overgriperen er ofte en person offeret kjenner. Derfor må vi også bidra til holdningsendringer.

Derfor er jeg helt enig med Hanne Kristin Rohde, det er behov for bedre seksualundervisning i skolen. Vi trenger en seksualundervisning som ikke bare handler om prevensjon og praktiske tips, men som handler mer om holdninger, selvsikkerhet og trygghet til å sette egne grenser.

Og vi er allerede i gang. I morgen vil de rødgrønne partiene på Stortinget stemme for regjeringens forslag om å gi 1 million kroner til prosjektet ”Uke Sex”. De tilbyr gratis og oppdatert undervisningsmateriale til norske skoler og i år har over 40.000 elever i grunnskolen deltatt. Og med tilleggsbevilgningen i revidert nasjonalbudsjett vil enda flere elever få mulighet til å delta på opplegget. I 2013 planlegger ”Uke Sex” å utvikle materiale som handler om grensesetting og voldtekt, det vil være et viktig bidrag for å styrke seksualundervisningen og det holdningsskapende arbeidet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar