20. juni 2012

Er jeg norsk nok?!

Frps forslag om at folk som skal få permanent oppholdstillatelse må ”leve som nordmenn” er for meg en smule uklart. Noen av kravene er at man må kle seg som en nordmann, respektere norsk kultur og væremåte og ha plettfri vandel.

Heldigvis for meg snakker jeg norsk, er på jobb akkurat nå og har ingen utestående barnebidrag. Men jeg må innrømme at jeg blir litt smånervøs her jeg sitter. Jeg spiste fetaost i salaten til frokost, hørte på svensk musikk på vei til jobb, på veggen henger det et palestinsk flagg og jeg må ærlig innrømme at jeg har en trafikkbot på samvittigheten.

Jeg lurer på hva Frp mener med det å ”leve som en nordmann”, og det hadde derfor vært fint om noen fra partiet kunne svart meg på følgende spørsmål:
  • Hvor mange ganger i uka bør jeg spise grandis?
  • Er det greit å spise kebab, og kan det være en formildende omstendighet hvis jeg bare gjør det når jeg er på den tradisjonelle norske helgefylla?
  • Må jeg alltid ha sokker i sandalene?
  • Hvor mye hud bør jeg vise for å være norsk nok?
  • Bør jeg løpe å kjøpe grilldress, crocks og FK-caps så fort som mulig?
  • Hvor stort problem er det at jeg ikke tror på Gud?
  • Hva er viktigst: være med på Paradise eller bu en plass der ingen skulle tru at nokon kunne bu?
  • Holder det at jeg har bunad, eller må jeg også skaffe meg en lusekofte?
Det er lett å harselere med Frps forslag om at folk må ”leve som nordmenn”. Men i bunn og grunn er det både trist og smålig av partiet å spille på fremmedfrykt hver gang det går dårlig på meningsmålingene. Dette er et forslag med mye dårlig retorikk og lite politikk. Og ekstra flaut blir det når Frp går høyt på banen med krav om norskopplæring samtidig som de konsekvent kutter i norskopplæring til asylsøkere og innvandrere!
 
Sannheten er at det er ingen oppskrift på det å være norsk. En av de fineste tingene ved Norge er at vi ikke er like, vi tror på forskjellige ting, vi kler oss ulikt, vi spiser mat fra hele verden og at vi har en vannvittig stor språkkompetanse i vårt lille land. Det er ulikhetene som gjør oss til et rikere samfunn.



Lagt til 21.21: Takker for konstruktive kommentarer, både de som er enige og uenige. Jeg har nok en gang lært at man skal være forsiktig med ironi i skriftlig form, og har notert meg det til en senere anledning. Etter litt for mange kommentarer som innholdt personsjikane, rasisme og hentydninger til at jeg burde vært død, har jeg nå stengt kommentarfeltet.