19. juli 2011

"Vi står rede til å anerkjenne den palestinske staten"

Den palestinske presidenten, Mahmoud Abbas, besøkte denne uka Norge. Anledningen var at palestinerne nå får sin egen ambassade i Oslo. Dette er en viktig politisk støtte til det palestinske statsbyggingsprosjektet. Men Abbas var her også for å be Norge stemme for anerkjennelse av en palestinsk stat til høstens generalforsamling i FN.

Det palestinske statsbyggingsprosjektet har bidratt til at den palestinske økonomien har styrket seg. Jeg er stolt over at den rødgrønne regjeringen har bidratt med omtrent 900 millioner kroner årlig til det palestinske statsbyggingsprosjektet. Når giverlandsgruppa møtes i september, vil de sannsynligvis konkludere med at reformene har ført til at statsinstitusjonene er godt nok utviklet til å drifte en stat. De palestinske selvstyremyndighetene vil i mindre grad være avhengig av økonomisk støtte fra det internasjonale samfunnet, det de nå ber om er at verden trapper opp den politiske støtten.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg. KrF mener at en anerkjennelse av en palestinsk stat i FN er et blindspor. Høyre stiller spørsmålstegn ved om det er politisk klokt. Og Frp mener det vil være skadelig for fredsprosessen.

Sannheten er at det dessverre ikke er noen fredsprosess på gang. Det som derimot skjer er at den israelske okkupasjonen styrker seg, det skapes flere fakta på bakken, bosetningene utvides, Vestbredden ghettofiseres og Gaza er under blokade. Den eneste prosessen som skaper endring er okkupasjonsprosessen, og det er dessverre endring i negativ retning.

Høyresiden mener at det å anerkjenne en palestinsk stat vil ødelegge for fredsprosessen. Jeg mener de bommer på målet. For samtidig som Abbas besøkte Norge, ga israelske myndigheter tillatelse til 336 nye hus i bosetninger på Vestbredden. De siste ni årene har det blitt bygget 2000 folkerettsstridige bosetninger. Det er denne politikken som gjør at fredsprosessen i realiteten er død, og det er denne politikken som må endres slik at partene kan sette seg ved forhandlingsbordet. Det er helt legitimt at palestinerne krever at Israel må stanse en folkerettsstridig bosettingspolitikk og det er helt legitimt at palestinerne nå går til FN og ber verdens land om anerkjennelse av en palestinsk stat.

Det er kun forhandlinger som kan skape en varig og rettferdig fred. Men hvis det skal bli en realitet må Israel stanse bosettingsaktiviteten og respektere folkeretten, og palestinernes posisjon må styrkes. For til tross for forhandlinger, har palestinerne opplevd mur og bosetninger på okkupert land, flyktninger har levd i eksil i over 60 år og rivingen av palestinske hus i Øst-Jerusalem fortsetter. Det er en systematisk utvikling hvor palestinerne blir fratatt sin frihet, verdighet og sitt eget land. Det er på tide at utviklingen snur.

I 1947 vedtok FN delingsplanen. Året etter gikk Israel unilateralt ut og erklærte sin egen stat for opprettet. 63 år etter venter palestinerne fremdeles på sin stat. Derfor var Arbeiderpartiets landsmøtevedtak tidligere i år viktig og riktig:
"Vi støtter palestinernes kamp for en egen stat og står rede til å anerkjenne den palestinske staten."

6 kommentarer:

  1. Sannheten er at regjeringen var først ute med å anerkjenne en palestinsk regjering med Hamas i. Støre betrygget oss alle med at andre land kom til å følge oss og at Norge skulle være tidlig ut.

    Ingen andre land fulgte og vi ble sittende som nisser som de eneste i verden som mente dette.

    Jeg er for tostatsløsning. Men, jeg mener at vi må vite hva det er vi anerkjenner før vi anerkjenner det. Palestinerne har ikke grener og de har ikke grunnlov. Vi vet ikke om Palesina kommer til å samarbeide med Israel eller jobbe for å utslette dem.

    Derfor kan man godt anerkjenne deres rett til egen stat. Men, å anerkjenne staten er noe prematurt.

    SvarSlett
  2. En annen og veldig viktig ting å tenke på, Hafella.
    Om Palestina blir en egen stat så stilles det krav. Om gjentatte raketter regner over sivile i Israel ( som vi vet Hamas tilhengere driver med ) kan man med rette hevde at Palestina utgjør en trussel og ha internasjonal rett til å gå inn. Da blir det en lovlig okkupasjon.

    Husk : Å bli selvstendig kan bety frihet, men det kan også bety enda mer trøbbel for palestinerne.

    Dette er ganske alvorlige saker. Har du noen tanker om det ?

    SvarSlett
  3. Hei Stine.
    Det var godt å se deg på NRK nå og se at du klarte deg. Jeg har ikke ord for hva som har skjedd. Jeg setter veldig pris på bloggingen din og som du ser kommer jeg gjerne med kommentarer. Stoltenberg sa selv at det som har hendt ikke må forstyrre våre yttringer, meninger og politiske debatt.

    Jeg vil bare ytre mine største medfølelser og håper at dere alle klarer å fortsette livet, men og legge erfaring til grunn, ikke til en vegg.

    Mvh
    Håkon

    SvarSlett
  4. Du er sterk, du er nydelig og kommentaren din til CNN var den fineste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg kjenner deg ikke, men jeg er glad i deg, og jeg er glad for at du lever.

    SvarSlett
  5. Signerer på de over!

    Var selv på utøya for noen år siden, og synes det er helt forferdelig at øya som alltid har vært fylt med engasjement, kjærlighet, gode debatter, glede og så mye mer brått står i fare for å bli et symbol på noe helt annet! Stoler på Pedersen når han sier at vi skal ta Utøya tilbake.

    Hils din kloke, flotte og veltalte venninne/venn og takk henne/han for et fantastisk utspill, som hele verden nå omslutter som et minneverdig sitat.

    Og takk til deg som delte det med CNN, slik at jeg har fått en ny favoritt i min sitatsamling!!!

    Mine tanker er med deg og resten av AUF!

    SvarSlett
  6. Anonym3:41 p.m.

    Selv om jeg aldri har møtt deg: Ditt nå så omtalte sitat til CNN er noe av det vakreste jeg har hørt.

    Du og resten av AUF er ikke alene. En nasjon står bak dere:
    VI ER NORGE.

    SvarSlett