15. desember 2009

Bethlehem ønsker seg fred til jul

Det er få dager jeg har hatt i Palestina som har vært utelukkende fylt av positive opplevelser, dagen i dag har vært en slik! Først på programmet sto åpningen av det første palestinske ungdomsparlamentet. Det har vært en lang prosess, men med støtte fra både Norsk Folkehjelp og president Abbas sitt kontor, er det blitt mulig å gjennomføre.

Salen var stappfull av ungdommer, en rekke konsulater og internasjonale gjester, presidenten selv og hele ledelsen av PLO. I underkant av 1000 mennesker var samlet, og det understreket alvoret i situasjonen. Og etter å ha hilst på Abbas og de deretter spilte den palestinske nasjonalsangen, reiste hårene i nakken seg.

Som den eneste internasjonale gjesten var jeg invitert til å hilse ungdomsparlamentet, og jeg må innrømme at det var en spesiell opplevelse. På første rad satt presidenten og smilte, og bakover i rekkene satt mange av mine nærmeste palestinske venner. Etterpå takket Abbas meg for de varme ordene og gratulerte meg med stortingsplass. Og de palestinske ungdommene takket for at noen var kommet helt fra Norge for å være med på denne viktige dagen. Jeg håper at ungdomsparlamentet faktisk får noe å si, og lover å følge med på prosessen videre!

Etter den obligatoriske dabka-oppvisningen, bar turen videre til Bethlehem. Og jommen kom vi ikke akkurat i tide til å få med oss tenningen av julegranen og begynnelsen på julefeiringen i Bethlehem. Området utenfor Fødselskirken var fullt av mennesker, det var julesanger og fyrverkeri. Ordene til den ene taleren vil jeg huske lenge og får æren av å avslutte dagens blogginnlegg.

For lenge siden kom vismenn til Bethlehem med gull, røkelse og myrra. Vi ønsker flere vismenn velkomne, men vi har kun et ønske om gave: fred!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar