6. juni 2009

Venstre på villspor

Det har gått sport i å stille krav til innvandrere, og partiene kappes om å være de strengeste og de som stiller flest krav. Og det er trist å se at Venstre nå har kastet seg på bølgen, og Abid Raja vil at innvandrere skal sverge troskap til det norske flagget og grunnloven.

En seremoni der folk sverger troskap vil ha minimal effekt, og er nok et eksempel på billig symbolpolitikk. Og vi trenger ikke mer symbolpolitikk i integreringsdebatten. Det er ikke antall krav som er det viktigste, men at kravene vi stiller fører til bedre integrering. Et av de viktigste kravene vi kan stille er at de som kommer til Norge lærer seg norsk. Uten språk er integrering umulig. Derfor er det er paradoks at høyresida snakker om å lære seg språket, samtidig som de kuttet i norskopplæring da de satt ved makta. Det er en politikk for dårligere integrering. Derfor vil Arbeiderpartiet doble plikten og retten til norskopplæring, fra 300 til 600 timer.

Jeg mener vi må diskutere hvordan integreringen kan bli bedre, men debatten er på villspor når det er snakk om at innvandrere må holde hånda på hjertet og sverge troskap til det norske flagget. Vi må heller diskutere hvordan vi sørger for at innvandrere lærer seg norsk, hvordan vi sørger for at de fullfører videregående opplæring og hvordan vi sørger for at de får en jobb å gå til. Derfor mener jeg at det er den sosialdemokratiske politikken som sørger for best integrering!

5 kommentarer:

  1. Anonym1:07 p.m.

    Sier du det? Jeg trodde da det som folk flest er opptatt av er å å gjøre Norge rent og hvitt igjen,det er i hvertfall det man får intrykk av når man leser diverse blogger og kommentarer.Det er litt interessant at tilogmed NP har blitt populær i en viss avis,partiet ditt har jo også sine svin på skogen i så måte det er bare å se på UD sitt syn på Afghanere og Irakere for ikke å snakke om folk som har bodd her i 10år og som har jobbet og slitt for dette landet.Så jeg tror ikke AP folk bør bli for høyrøsta mht innvandring,det var forresten gutta på gølvet som skrek høyest om fæle svartinger som tk jobben deres i 70åra,og gjett hvilket pari de stemte på.

    SvarSlett
  2. Nei så kjekt at jeg fant bloggen din da! Du var utrolig flink da du holdt kurs/foredrag i taleteknikk på valgkampskoleringen til Auf i helgen! Veldig underholdende og inspirerende, jeg lærte masse! Håper vi får se mer til deg i bergen auf, på skoleringer eller kurs eller annet:)

    SvarSlett
  3. Jeg var i utgangspunktet enig med i at det å innføre en edsavleggelse ikke var noen spesielt god ide, Stine Renate, men jeg har endret mening om det. Jeg (og Venstre)tror selvsagt ikke at en edsavleggelse vil løse de mange integreringsutfordingene vi har, men det kan ha mye å si som en symbolsk handling. Troen er veldig viktig for muslimer, og man er gjennom troen pålagt å holde avtaler.

    Vi har faktisk allerede en slik ed i Norge i dag, men det er frivillig om man vil avlegge den eller ikke når man søker om statsborgerskap. Det er mange andre vestlig land som allerede har dette.

    Arbeiderpartiet har i regjering knapt innført noen tiltak for å bedre integreringen i Norge. Venstre var med i Bondevik II regjeringen som innførte introduksjonsprogrammet, og dette omtales fortsatt av Ap som det viktigste integreringspolitiske verktøyet. Vi vil derfor utvide dette kurset.

    Jeg er enig med deg i at språkopplæring er svært viktig. Jeg mener også at arbeidsdeltakelse og kulturforståelse er viktig, det samme er det å hindre frafall fra vgs. Venstre ønsker å gi språkopplæring til asylsøkere og andre innvandrere som har krav på dette umiddelbart etter ankomst, men vi ønsker også å stille krav til at nye borgere skal beherske norsk, og kjenne til normer og regler i samfunnet. Det er her blant annet edsavleggelse kommer inn i bildet.

    Arbeiderpartiet fryker tap av velgere til FrP, dersom innvandring blir et tema i valgkampen. Og det er det ikke usannsynlig at det blir. Og hva gjør så Ap? Jo de legger seg så tett opptil FrP at det blir vanskelig å skille mellom landets største og landets nest største parti.I stedet for å gå til angrep på FrPs fremmedfrykt velger AP i stedet å gå ut med et budskap om at de også vil "knuse radikal islam"

    SvarSlett
  4. Anonym6:14 a.m.

    Jeg ser at Abid Raja er på dagbladet.no i dag. Han svarer på spørsmål om blant annet edsavleggelse.

    SvarSlett
  5. Hei Natalie! Takk for sist og for hyggelig melding:) Regner med at vi sees på Utøya?

    Christoffer: Jeg tror vi er ganske så enige i integreringspolitikken, derfor litt synd å se at Abid Raja er på villspor.. Håper du husker at V var med å kuttet på norskopplæring da de satt i regjering, sånn går det når man samarbeider med høyresida..

    Jeg er sterk motstander av radikal islam, og det tror jeg de fleste ansvarlige mennesker er. Men jeg er også motstander av radikale kristne og jøder. Jeg er rett og slett motstander av religion som legitimerer kvinneundertrykkelse, vold og hat.

    SvarSlett