20. april 2010

Look to Dokka!

I dag er det et halvt år siden regjeringen ble utnevnt, og jeg ble fast møtende vara på Stortinget. Det halve året har gått usedvanlig fort. Læringskurven har vært stupbratt, jeg har reist mye, møtt nye mennesker og fått oppleve mye. Og nå tar jeg meg selv i nakkeskinnet og begynner med blogging igjen, slik at jeg kan dele alt dette med de av dere som er interessert.

Jeg elsker jobben min og jeg er enormt glad for den muligheten jeg har fått. Og selv om det er en fryd å gå inn på Løvebakken hver dag, synes jeg det er enda artigere å komme seg ut av huset og møte folk. I går var jeg på besøk hos Parken Ungdomsklubb på Dokka, sammen med Anne Marte Aslesen og en gjeng fra Søndre Land kommune.

Hvis det er en ting som kjennetegner alle møtene jeg har hatt som justispolitikere, så er det ildsjelene. Og ungdomsarbeid er uten tvil avhengig av ildsjelene som er oppriktig glad i ungdommer og gjerne ofrer fredagskveldene for å henge på klubben. Men ildsjeler alene er ikke nok, politikere må også prioritere ungdomsarbeid i budsjettene sine!

Og i Nordre Land har de prioritert ungdom, og det er Parken et levende bevis på. En ungdomsklubb laget for og av ungdom. Jeg har av naturlige grunner alltid vært opptatt av fritidstilbud til ungdom, og særlig den gruppa som faller litt utenfor det organiserte tilbudet. Og da jeg satt i kommunestyret hjemme i Nord-Aurdal, var jeg blant annet med på å arrangere fakkeltog for ungdomshuset.

Og som medlem av justiskomiteen, har jeg nok en gang sett viktigheten av ungdomsarbeid. Det at ungdom har et fritidstilbud er viktig forebygging, både i forhold til helse og kriminalitet. På klubben finner mange ungdommer en voksenperson som de kan snakke med om det meste, på sine egne premisser. Klubben er for mange et fristed hvor man ikke føler noe prestasjonspress, et sted hvor de bare kan være seg selv. Så min oppfordring er: Look to Dokka!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar